Ga naar de hoofdpagina Ga naar voettekst van de site

You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

Vooruitzichten voor luxegoederen

1 jaar geleden

Seamus Lyons, Senior Investment Manager

Seamus Lyons, CFA,

Senior Investment Manager, AXA IM Select

Vooruitzichten voor luxegoederen

Luxemerken worden gekenmerkt door topkwaliteit, hoge prijzen en vooral exclusiviteit. Ferrari-oprichter Enzo Ferrari zei ooit dat "Ferrari steeds één auto minder zal leveren dan de markt vraagt". Hoewel de topmerken gewoonlijk goede kwaliteit bieden en niet goedkoop zijn, wordt de winst in de sector van de luxegoederen niet geoptimaliseerd door de verkoopcijfers op te drijven. Integendeel, de goederen worden net begeerlijker door het feit dat het aanbod beperkt is en dat ze moeilijk te krijgen zijn. In de hoogste regionen van het kleinhandelspectrum worden dan ook volledig andere productstrategieën toegepast. Klanten die een nieuwe stalen Rolex Daytona of een Hermès-, Birkin- of Kelly-handtas willen aanschaffen, moeten eerdere gelijkaardige aankopen kunnen aantonen om in aanmerking te komen. Dit is op zichzelf echter geen garantie voor succes. 
Een overwegend Europese sector

Er is een breed gamma aan luxeproducten beschikbaar, gaande van designerkledij, handtassen, auto's, juwelen, horloges, cosmetica en parfums tot wijnen en sterkedranken. Europese bedrijven domineren de sector: LVMH en Kering noteren beide in Frankrijk, Chanel is niet beursgenoteerd en Estée Lauder bevindt zich in de VS. De honderd voornaamste merken lieten in 2021 een recordomzet van $ 305 miljard optekenen, nog meer dan de $ 281 miljard in 2019, vóór de pandemie. Toch kunnen we haast geen consumentensector bedenken die meer hinder zou kunnen ondervinden van de huidige hoge rente en beperktere consumentenvraag. 

Push- en pullfactoren voor luxemerken in 2023

Na een lange periode met sterke prestaties kenden de beursgenoteerde luxemerken een lichte daling nadat Richemont (eigenaar van Cartier) zich deze zomer op de vlakte hield, en LVMH niet in detail wou treden over de vooruitzichten voor het tweede semester van 2023. Haantje-de-voorste LVMH benadrukte evenwel dat de activiteit in China was opgeleefd na de pandemie en bevestigde daarmee wat velen zagen als de verbeterende langetermijnvooruitzichten voor de sector. In een analyse van de luxegoederensector in de lente van 2023 lieten consultant Bain en de Italiaanse luxegoederenonderzoeker Altagamma optekenen dat de markt voor luxegoederen tussen 2020 en 2023 naar verwachting zal verdubbelen tot € 530-570 miljard ($ 566-608 miljard). Nu het sentiment 'afhankelijk is van de cijfers', zet economische onzekerheid een rem op de verkoop van luxegoederen in de VS. Die verslapping wordt gedeeltelijk gecompenseerd in Europa dankzij Amerikaanse en Midden-Oosterse toeristen en de terugkeer van wat Chinese klanten. Ook het belastingvrij shoppen en de gunstige wisselkoersen voor buitenlanders dragen bij aan het Europese succes. Het optimistische scenario dat door Bain/Altagamma werd uitgetekend voor de luxegoederenmarkt in 2023, voorspelt een aanwas van 11-13%, die wordt gevoed door de Chinese economische ontwikkeling van 20% tegenover het vorige jaar. In hun voorzichtigere versie gaan ze uit van 7-9% wereldwijde en 15% Chinese groei, terwijl het lage consumentenvertrouwen in Europa in die regio zou leiden tot een stijging van 5% of minder.  

Bestand tegen economische dieptes

In het verleden deed de luxegoederensector het bij economische strubbelingen vaak nog steeds goed. Er zijn namelijk heel wat rijke klanten in die sector, die vaak minder hinder ondervinden van kortlopende onrust. De topklanten in de sector, die jaarlijks tussen € 20.000 en € 50.000 spenderen aan luxegoederen, vertegenwoordigen minder dan 1% van de wereldwijde klantenbasis voor luxegoederen, maar zijn goed voor niet minder dan 10% van de verkoop, aldus de studie van Bain/Altagamma. Zij zullen de groei in de sector vermoedelijk blijven aanstuwen. De best presterende sectoren zijn onder meer horloges en juwelen. Met name handtassen zijn populair, aangezien ze worden beschouwd als waardevolle assets. Ook luxe-ervaringen en -reizen zijn aantrekkende categorieën.

Wat luxegoederen speciaal maakt

Luxegoederen zijn onder meer aantrekkelijk door de hoge winstmarges in de sector. De operationele winstmarge van Louis Vuitton, een onderdeel van het LVMH-concern, werd in 2022 op 50% geschat. Ter vergelijking: de operationele marge van Apple was in 2022 slechts 30%. Toch zou het niet nuttig zijn voor een producent om een lagere prijs te vragen dan Louis Vuitton en een goedkoper product aan te bieden met een kleinere marge. Het idee achter luxegoederen is gestoeld op status. Hoe hoger de prijs, hoe meer status de koper aankoopt of verwerft. Zo zijn luxegoederen een voorbeeld van Veblen-goederen, waar meer vraag naar is naarmate de prijs stijgt. De prijs van een duur voorwerp nog verder optrekken, maakt het voor heel wat kopers nog begeerlijker, aangezien het minder toegankelijk wordt voor de meeste andere consumenten. Dat gaat in tegen de klassieke (en intuïtieve) verwachting dat de vraag naar een product afneemt wanneer de prijs stijgt.

Architas view

Onze visie

Luxegoederen zijn niet immuun voor de toenemende druk op de marges. Toch zullen ze vermoedelijk gesterkt blijven door hun status als Veblen-goederen en door het aanzwellende aantal kopers met een vermogen dat niet wordt beïnvloed door de volatiliteit van de bredere economie. De waarderingen zijn hoog en AXA IM Select vermijdt een sterke, actieve positie in de sector, al erkennen we de meerwaarde daarvan voor een evenwichtige portefeuille in een klimaat met onzekere markten.

We gebruiken cookies op onze website om te zorgen voor een vlotte en gebruiksvriendelijke werking. 
Meer weten