You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.
Artikel | 20 mei 2019 | Markt updates
Peking nodigde onlangs 40 wereldleiders uit op de ‘Eén Gordel, Eén Weg’-conferentie. China is intussen al vijf jaar bezig met dit grootse infrastructuurproject dat de economie en veiligheid zou moeten stimuleren. Ook zouden er heel wat voordelen zijn voor de ontwikkelingslanden die langs de route liggen. Wij volgen het traject van dit langetermijnproject op de voet.
‘Eén Gordel, Eén Weg’, ook wel het ‘Belt and Road’-initiatief genoemd, doet terugdenken aan de oude zijderoute die door handelsreizigers zoals Marco Polo gebruikt werden. China wil deze oude handelsroutes nieuw leven inblazen en zo Oost-Azië via India en Pakistan verbinden met Oost- en Centraal-Europa, en op die manier ook tot West-Europa. Uiteraard zal de groei van de handel de invloed van China in deze regio vergroten.
De schaal van het project is enorm. De ‘harde’ infrastructuur moet voor transport, elektriciteitsnetten en telecommunicatiesystemen zorgen. Verbindingen over land zullen vooral via het spoor verlopen, terwijl de maritieme zijderoute de zeeroutes tussen Zuidoost-Azië, India en Oost-Afrika met elkaar zal verbinden. De betrokken landen vertegenwoordigen naar schatting 40% van de wereldeconomie.
De zogenaamde ‘zachte’ infrastructuur heeft betrekking op handelsakkoorden en regelgeving, en meer goederen die vrij verhandeld zullen worden langs de handelsroute. China wil ook culturele banden smeden, zoals uitwisselingsprogramma’s voor studenten en toerisme. De ontwikkelingslanden langs deze route zullen ongetwijfeld profiteren van de betere verbinding met hun Euraziatische buren.
Maar critici van het plan, de VS inclusief, beweren dat het vooral China zelf is dat er economisch beter zal van worden. Er werden lucratieve contracten toegekend aan Chinese bouwbedrijven, die gefinancierd worden door Chinese banken. Ook wordt er gevreesd dat sommige minder ontwikkelde landen stevig in het krijt zullen staan bij China tegen de tijd dat het project voltooid is.
Italië was het eerste G7-land dat zich aansloot bij het Chinese initiatief, wat voor ergernis zorgde bij de andere EU-landen. Italië was kennelijk van mening dat deze deal, die ze op 2,8 miljard dollar schatten, te mooi was om te laten liggen. China verwelkomde de deelname van Italië als een bewijs dat het hen niet te doen is om zijn diplomatieke invloed te vergroten door landen met schulden op te zadelen. Of de doelstellingen nu economisch of strategisch van aard zijn, het idee van de Nieuwe Zijderoute wordt al heel snel realiteit.