You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.
Artikel | 04 juni 2024 |
De vraag naar tickets voor de Eras Tour, de wereldwijde concerttour van Taylor Swift, heeft ongekende hoogten bereikt. De omvang van de ophef is zo groot dat dit ook al aanzienlijke gevolgen voor de lokale en zelfs nationale economieën heeft. Dit gaat nu zo ver dat de Amerikaanse Federal Reserve (Fed) de Philadelphia-concerten in haar Beige Book voor juni 2023 vermeldde. Deze boost in de uitgaven is bekend geworden onder de naam ‘Swiftonomics’. We nemen even onder de loep hoe een fenomenale popzangeres veranderde in een economisch fenomeen.
Bij de economische opleving die de concerttour overal ter wereld genereert, is niet alleen een kwestie van kaartenverkoop. Voor fans, bekend als ‘Swifties’, zal de ervaring maar compleet zijn als ze geld uitgegeven hebben aan kleding en merchandise, maar ook aan onderdak en voedsel. De totale uitgaven per persoon zouden naar schatting meer dan USD 1300 bedragen. Zoals de Fed vorig jaar al opmerkte, droegen de concerten ertoe bij dat Philadelphia op het gebied van hotelinkomsten de sterkste maand sinds de pandemie neerzette. In elke stad waar Swift te gast was, ontstond er een economische boost die zelfs is vergeleken met het hosten van de Super Bowl.
Er is geraamd dat de Amerikaanse economie in totaal een boost van USD 5 miljard kreeg door de Eras Tour, geld dat afkomstig is van al de gelukkigen die een ticket konden kopen. Dit kan zelfs oplopen tot USD 10 miljard als er ook rekening wordt gehouden met de uitgaven van de Swifties, die de concerten niet kunnen bijwonen maar die in diezelfde periode andere evenementen bezoeken. In een economie die zo groot is als die van de VS, zal een bedrag van 5 of zelfs 10 miljard dollar niet alles op zijn kop zetten, maar elders kan dit effect wel aanzienlijk zijn. Klein wonder dat landen zo groot als Canada aan de popdiva hebben gevraagd om te komen optreden. Een verzoek dat werd ingewilligd.
Taylor Swift is niet de enige megaster die enin slaagt om consumenten heel veel geld te laten uitgeven. In 2023 was de Renaissance Tour van Beyoncé de recordhouder met naar schatting 580 miljoen dollar, maar Bruce Springsteen, Coldplay en Harry Styles stonden vorig jaar ook hoog op de lijst. De Eras Tour heeft echter alle eerdere records verbroken en genereerde tot nu toe al meer dan 1 miljard dollar. En de tour is nog niet gedaa. Intussen wordt ook gedacht dat het vermogen van Taylor Swift meer dan 1 miljard dollar bedraagt.
De bredere economische implicaties van dergelijke unieke niveaus van consumentenuitgaven zijn duidelijk. Na de economische schokken van de afgelopen jaren, waaronder de pandemie en de torenhoge inflatie, zijn veel consumenten voorzichtiger geworden en terughoudender om geld uit te geven. De spaarratio’s blijven bijvoorbeeld in een groot deel van Europa hoog, terwijl het hernieuwde enthousiasme van de Amerikaanse consument voor uitgaven de spaarratio’s in de VS al liet dalen tot het niveau van voor de pandemie. Onbewust hebben Swifties over de hele wereld hun rol gespeeld en een welkome opstoot aan hun binnenlandse economieën gegeven, terwijl ze aan de voeten van hun idool lagen.