You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.
Beleggers hebben de afgelopen jaren te maken gehad met meerdere schokken die gevolgen hadden voor het financiële systeem. Denk aan de uitbraak van het coronavirus, de daarmee gepaarde problemen aan de aanbodzijde en inflatoire druk, de Russische invasie van Oekraïne, hogere rente en het omvallen van een prominente bank in de VS. Het euforische gevoel van toen de markten stegen, heeft plaatsgemaakt voor een angstig en wanhopig gevoel, waardoor sommige beleggers overwegen de handdoek in de ring te gooien. Maar is dat wel verstandig?
Volatiliteit op de markten is normaal. Het is belangrijk om te concentreren op uw langetermijndoele en uw strategie niet te veranderen vanwege onvermijdelijke kortetermijnfluctuaties. Beleggers moeten bij zo’n daling juist niet in paniek raken, maar de schommelingen zien als een interessant moment om te kopen. In de illustratie hieronder ziet u hoe de emoties van beleggers kunnen veranderen op verschillende punten in de cyclus en hoe de marktfluctuatie kansen kan opleveren zodra de markt zich herstelt.
Bron: Capital Group 2022: ‘Don’t panic. Managing market driven emotions.’
‘Verankeren’ is wanneer beleggers zich focussen op een specifiek getal, zoals de waarde van hun beleggingen of het niveau van de aandelenmarkt, om een beslissing te nemen. Dit kan ervoor zorgen dat ze de vooruitzichten voor hun portefeuilles te pessimistisch inzien. Aandelenkoersen kunnen stijgen, dalen en zelfs zijwaarts bewegen. Beleggers nemen mogelijk te snel beslissingen die niet altijd gunstig zijn voor de lange termijn.
Het is belangrijk om te beginnen vanuit uw langetermijndoelen en te voorkomen dat u beslissingen neemt op basis van kortetermijntrends of omdat u de massa volgt in geval van paniek. Vergeet niet dat verkoopgolven op de markt in perspectief moeten worden geplaatst. Hun waarde is geleidelijk aan toegenomen. Een voorbeeld: de S&P 500-index heeft sinds 1950 een voor inflatie gecorrigeerd rendement van 7,5% per jaar gegenereerd.
Uit onderzoek blijkt dat verlies meer gevoelens opwekt bij mensen dan winst. Dit kan zorgen voor verliesaversie. Soms betekent dit dat beleggers beslissingen nemen die niet echt voordelig zijn. Ze kiezen er bijvoorbeeld voor om bij een daling hun aandelen in te wisselen voor beleggingen met een lager risico. Dit is een tijdelijke oplossing om verlies te beperken, maar heeft veel invloed op de kans om hun doelen voor beleggen op de lange termijn te bereiken.
Beleggers moeten in het achterhoofd houden dat een normale marktcyclus zowel ups als downs heeft. Ze maken alleen verlies als ze tijdens een slechtere periode hun beleggingen verkopen. Hoewel dit een uitdaging kan zijn, moeten beleggers proberen rustig te blijven en zich te focussen op hun langetermijndoelen.